Hyresgäster

När du flyttar, glöm då inte att ...

  • Beställ besiktningstid!

  • All utrustning som hör till lägenheten, tex dörrar, hatthyllor & gardinbeslag ska lämnas kvar.

  • Städa ordentligt - är inte städningen godkänd så måste du göra om det eller betala för att någon annan ska rätta till det.

  • Kom ihåg att alla nycklar till lägenheten och tillhörande utrymmen ska återlämnas till hyresvärden senast kl. 10.00 första vardagen i månaden.

 


Här hittar du vår integritetspolicy

Klicka här för att läsa



E-faktura

Vi erbjuder e-faktura. Att betala via e-faktura är både smidigt och lätt samt miljövänligt.

 Du anmäler dig via din internetbank, sök upp Westbarn Invest AB som e-fakturamottagare oavsett vilket av Kungshems bolag du hyr av.


Störningar

Vid akuta störningar ring eller knacka på hos den som stör, om detta inte hjälper finns här ett störningsformulär att fylla i. Om detta inte hjälper, ring störningsjouren.


Viktiga telefonnummer

Hyresavdelning 0155-20 51 30 vardagar 10-12 samt onsdagar 16-19
Felanmälan 0155-20 51 30
Fastighetsjour 0155-20 51 38
Anticimex 0155-20 55 30
Störningsjour 010-470 57 53
Kabel-TV 0155-20 51 30
Bredband Felanmälan till respektive leverantör

Akuta fel

Vid akuta fel mån, tis, tor kl 07-10 samt 12-16, onsdagar 07-10 samt 12-18, fredagar 7-10 samt 12-15 ring 0155-205138

Annan tid mån-fre 16-07 samt helger ring ordinarie fastighetsjour 010-4705700

Brandvarnare
Anmäl till oss via hemsidan eller telefon 0155-205130 kl 10-12, ej akut fel

Strömavbrott

Saknas elen i hela lägenheten kontrollerar du först att inte jordfelsbrytaren har löst ut, den är placerad vid gruppcentralen i lägenheten. Saknas el i delar av lägenheten är det troligen en propp (säkring) som gått och det åtgärdar du på egen hand. Om det ändå inte fungerar så kontaktar du jouren.

Krossad fönsterruta
Om det finns risk för person- eller köld-/regnskador är det ett akut fel. Annars kan du vänta till nästa dag att ringa felanmälan eller göra direkt via hemsidan.

Vatten
Är det ett litet fel så skyddar du berörd yta och anmäler nästa arbetsdag via telefon 10-12 eller dygnet runt via hemsidan. Är det en stor läcka och vatten forsar ut är det akut ring jouren.

Avloppsstopp
Stopp i toaletten räknas bara som ett akut fel om det inte finns ytterligare en toalett i din lägenhet. Stopp i golvbrunn i dusch och badkar är inte akuta fel. Om vattnet stiger ur golvbrunn eller WC-stol utan att du använder det ring jouren omedelbart. Samma sak gäller i köket. Om det är stopp är det inte akut, om det stiger upp vatten när du inte använder diskhon är det akut och jouren skall kontaktas.

Spis
Fungerar minst en av plattorna eller värmezonerna är det inte ett akut fel. Felanmäl nästa dag 10-12 0155-205130

Kyl och frys
Om kyl eller frys slutar fungera är det normalt inte ett akut fel utan kan vänta till nästa dag. Öppna inte Kyl/frysen i onödan så håller den kylan de närmsta 12 timmarna. Är det kallt ute, ställ ut varorna på balkongen. Eller tillaga så mycket som möjligt och ställ i kylen. Ersättning betalas inte av oss utan ev. förstörd mat regleras via din hemförsäkring med självrisk som du betalar själv.

Ventilation
Problem med ventilationen är inte ett akut fel. Fel på ventilationen kan märkas till exempel genom att det blir det tystare i lägenheten och det tar längre tid för fukten att lämna badrummet när man duschar.

Värme
Om temperaturen i hela din lägenhet under minst några timmar understiger 18 grader kontaktar du jouren. Annars är det inte ett akut fel.

Lägenhetsdörr
Om dörren inte går att låsa eller stänga är det ett akut fel.

TV och internet Om din tv eller internet inte fungerar är det inte akut. Du ska i första hand kontakta din leverantör.

Hiss  Om hissen står still eller dörren inte går att öppna är det ett akut fel.

Tvättmaskin och torktumlare
Om din tvätt blivit instängd i tvättmaskin eller torktumlare i tvättstugan ringer du jouren som hjälper dig att få ut tvätten. Lagning av maskinen sker under ordinarie arbetstid.
Har du tvättmaskin i din lägenhet och den tillhör lägenheten är det inte ett akut fel. Är det din egen maskin reparerar du den själv.

Risk för nedfallande snö och is från tak.
Är ett akut fel och viktigt att du ringer felanmälan eller jouren direkt.